Dijital SWOT Analizi
SWOT Analizi, kişisel yön ya da
şirketiniz için belirlediğiniz bir konunun analizini yapmanızı
amaçlar. Gelişmiş bir analiz yapabilineceği gibi basit ama
gerçekçi bir analiz ile de belli başlı dinamiklere
ulaşabilirsiniz. Böylece olumsuz yanlarınızı belirleyerek,
tehditlere karşı önlem alabilir; olumlu yanlarınızı kullanarak
fırsatları görebilirsiniz. Bu yazımızda SWOT Analizini daha çok
Dijital Platforma entegre ettik.
S Güçlü yönler / Strengths
W Fırsatlar / Opportunities
O Zayıf Yönler / Weaknesses
T Tehditler / Threats
1960′larda Albert S. Humphrey
tarafından kullanılan SWOT Analizi; günümüzde hala geçerliliğini
korumaktadır. Bu analizi,stratejik planlama amacı ile en başta ya
da stratejinizi uygularken, belirli tarih aralıklarıyla, rekabeti
ve sektördeki konumunuzu gözden geçirmek amacıyla
kullanabilirsiniz.
Fırsatlar ve tehditler genellikle
dışarıdan etkilerle oluşan; güçlü yönler ve zayıf yönler
ise firmanıza özel olan daha içsel konulardır.
SWOT Analizi’ni etkili hale getiren özellik, faydalanabileceğiniz en iyi fırsatları belirlemesidir. İşiniz ile ilgili zayıflıkları bu analiz ile fark edebilir; firmanıza karşı oluşan tehditleri hazırlıksız yakalanmadan önce görüp, yönetebilir ve elimine edebilirsiniz.
SWOT Analizi çerçevesinde, firmanızı
ve rakiplerinizi inceleyerek yeni stratejiler geliştirebilirsiniz.
Bu stratejiler sizi rakiplerinizde farklı kılacak, dolayısıyla
piyasadaki rekabet gücünüzü artıracaktır.
SWOT Analizi Nasıl Yapılır?
Doğru sonuçlar ortaya çıkaran bir
analiz için dürüst davranmalısınız. Firmanızın dijital
platformdaki özelliklerine ulaşabilmek adına, doğru sorulara
doğru cevaplar vermelisiniz. Aşağıda SWOT formülünün temel
taşları altına örnek sorular oluşturduk, bu sorularla analize
başlayabilirsiniz.
Güçlü Yönler
Dijital platformda ve sosyal
medyada;
- Firmanızın avantajlı özellikleri nelerdir?
- Rakiplerinizden daha iyi olan özellikleriniz nelerdir?
- İmajınız müşteri gözünde nasıl yükseldi?
- Piyasanızdaki insanlar sizin güçlü yönünüz olarak neleri görüyorlar?
- Size satış sağlayan başarılı etkinlikle nelerdir?
- Görsel ve metinsel olarak yaptığınız işlerde nasıl kazançlar sağladınız?
Güçlü yönlerinizi hem içsel bir
bakış açısıyla hem de piyasadaki insanların ve müşterilerinizin
bakış açısıyla düşünün. Güçlü yönlerinizi belirlerken
herhangi bir zorluk yaşıyorsanız; firmanızın karakterini
yansıtan bir liste hazırlayın. Bunların bazıları güçlü
yönleriniz olacaktır.
Zayıf Yönler
Dijital platformda ve sosyal
medyada;
- Neleri geliştirmeniz gerekiyor?
- Hangi hatalardan kaçınmalısınız?
- Piyasanızdaki insanlar zayıf yönleriniz olarak neleri görüyorlar?
- Görsel ya da metinsel olarak yaptığınız yanlışlar nelerdir?
- Yanlış uygulandığını düşündüğünüz kampanyalar nelerdir?
- Size geri dönüşümü kötü sonuçlanan etkinlikleriniz nelerdir?
Aynı şekilde zayıf yönlerinizi
belirlerken de içsel ve dışsal konuları düşünün: Firmanızda
sizin göremediğiniz fakat başkalarının görebileceği
zayıflıklar nelerdir? Rakipleriniz neyi sizden daha iyi yapıyorlar?
Bunları yaparken gerçekçi olmanız
ve tatsız konularla da yüzleşmeniz oldukça önemli.
Fırsatlar:
- Firmanız için “iyi fırsat” olarak tanımlayabileceğiniz konular nelerdir?
- Haberdar olduğunuz trendler nelerdir?
Bunların dışında firmanıza
faydası olabilecek fırsatları sıralayabilirsiniz:
- Teknolojide ve piyasalarda oluşan geniş ya da dar ölçekteki değişiklikler.
- Sektörünüzdeki hükumet politikası değişiklikleri.
- Sosyal kalıplar, nüfus profilleri, yaşam tarzı ve benzeri değişiklikler.
- Yerel olaylar.
- Müşteri referansları.
- Sosyal medya takipçileri ve beğenileri.
Fırsatlarınıza bakarken en iyi
yaklaşım güçlü yönlerinize bakmanız ve bunlardan nasıl
fırsatlar oluşturabileceğinizi gözden geçirmenizdir. Alternatif
olarak zayıf yönlerinize bakmanız ve bunları nasıl fırsatları
kullanarak elimine edebileceğinizi incelemeniz de yararınıza
olacaktır.
Tehditler:
- Karşılaştığınız engeller neler?
- Rakipleriniz neler yapıyor?
- Ürün ya da hizmetlerinizle ilgili internet dünyasında lanse ettiğiniz kalite değişiyor mu ?
- Teknolojinin gelişimi işinizi etkiliyor mu?
- Herhangi bir zayıf yönünüz dijital ortamda firmanızı tehdit edecek derecede etkiliyor mu?
SWOT Analizi’ni başlangıç
seviyesinde değil de ciddi bir stratejik araç olarak
kullanacaksanız: Sadece kesin ve doğrulanabilir ifadeler kullanın.
Örneğin; “Kâr için iyi bir
yöntem” yerine “Hammadde kaynağı için ton başına 10 milyon
ton.” gibi.
SWOT Analizi Notlar
Pazarlama, piyasada mümkün olan en
yüksek konumlandırmayı sağlayabilmek için belirli bir reklam
bütçesi gerektirir. SWOT Analizi, olası teknoloji değişiklikleri
doğrultusunda bütçenizi nereye yönlendireceğiniz konusunda da
size yardımcı olur.
SWOT Analizi; firmanızın güçlü ve
zayıf yönlerini belirlemek, fırsat ve tehditlerini görmeniz için
basit ama kullanışlı bir yapıdır. Size güçlü yönlerinize
odaklanmanız, tehditlerinizi minimize etmeniz ve uygun fırsatları
değerlendirebilmeniz açısından avantaj sağlar.
SWOT Analizi bir başlangıç
(kick-off) stratejisi için formüle edilebilir ya da daha sofistike
bir yöntem ile strateji oluşturma aracı olarak kullanılabilir.
Ayrıca bu analiz, size tutarlı ve başarılı bir rekabet için
rakiplerinizin stratejilerini anlamanız açısından fikir
verebilir.
SWOT Analizi’ni yaparken gerçekçi
ve titiz olmak önemlidir. Doğru düzeyde uygulamak ve diğer analiz
araçlarını da beraberinde kullanmak, oluşturacağınız strateji
açısından yararlı olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder